Rynek fotografii jest obecnie bardzo rozwiniętym i niezwykle konkurencyjnym rynkiem, dlatego też zaistnienie na nim nie jest wcale prostą sprawą. W szczególności odnosi się to do tych osób, które działają indywidualnie. W zasadzie każdy, kto zajmuje się fotografią wie doskonale, jak ciężko jest – funkcjonując na własną rękę – pozyskiwać zlecenia i sprzedawać zdjęcia. Można w tym momencie śmiało zaryzykować stwierdzeniem, że fotografia jest naprawdę bardzo ciężkim kawałkiem chleba. Z całą pewnością łatwiej jest tym, którzy współpracują ze znanymi agencjami fotograficznymi. Mechanizmy działania agencji fotograficznych są bardzo proste – przypominają nieco komis, albowiem fotograf otrzymuje wynagrodzenie dopiero wówczas, kiedy agencja sprzeda jego zdjęcie. Oczywiście, pewna część zapłaty jaką agencja otrzymuje za zdjęcie jest przez nią zachowywana jako prowizja. W przeciwnym wypadku agencjom nie opłacałoby się w ogóle prowadzić działalności. Obecnie coraz więcej jest agencji specjalizujących się w jakiś określonych rodzaj fotografii – dla przykładu w fotografii sportowej czy fotografii mody (rynek stał się bardzo wymagający, stąd ukierunkowanie go na konkretne grupy odbiorców). Z usług takich firm korzysta bardzo wiele gazet, ponieważ opłaca się im to zwykle bardziej aniżeli zatrudnianie własnych fotografów.