Posts Tagged ‘Cavalier King Charles Spaniel’

O fotografii popularnej – od albumu, do zdjęć wyświetlanych na ekranie monitora

Fotografowanie, w potocznym tego słowa znaczeniu, kojarzy nam się najczęściej z albumem wypełnionym zdjęciami z wakacji, spotkań z rodziną i przyjaciółmi, czy ważnych uroczystości takich jak ślub, Pierwsza Komunia Święta, czy po prostu urodziny. Tak rozumiana fotografia stała się popularna dzięki pojawieniu się niewielkich aparatów fotograficznych, dostępnych, dzięki przystępnej cenie, dla szerokiej rzeszy konsumentów. Urządzenia te cechowała łatwość obsługi - po ustawieniu zaledwie kilku parametrów, takich jak oświetlenie (przesłona), odległość od fotografowanego obiektu, czy szybkość migawki, można było wykonać serię przyzwoitych zdjęć uwieczniającą dane wydarzenie, portretujących osobę, czy odwiedzone przez nas miejsce. Jakiś czas później weszły do sprzedaży kompletne automaty - aparaty fotograficzne posiadające właściwie tylko jeden przycisk, umożliwiające zrobienie zdjęcia bez ustawiania jakichkolwiek parametrów. Na wspomniane na samym początku albumy wypełnione zdjęciami składają się najczęściej fotografie wykonane jednym, albo drugim typem aparatu. W pewnym momencie, stosunkowo niedawno, pojawiły się w masowej sprzedaży aparaty cyfrowe, urządzenia, gdzie obraz nie był już uwieczniany na kliszy, by następnie zostać wywołanym we własnej ciemni fotograficznej lub w zakładzie fotograficznym, ale zapisywany na specjalnej karcie w postaci danych. Popularne do niedawna albumy odeszły w zapomnienie - zdjęcia ogląda się dziś najczęściej na ekranie monitora.

Korzyści z fotografii lotniczej

Zdjęcia można robić wszędzie, również z lotu ptaka, czyli z samolotów czy innych pojazdów latających. Wszyscy znają doskonale pocztówki z widokami miast na zdjęciach lotniczych, każdy przegląda w Internecie zdjęcia różnych miejsc globu. Ale fotografia lotnicza to nie tylko czysta przyjemność i rozrywka. Odgrywa one znaczną rolę w kilku dziedzinach. To oczywiste, że bez zdjęć wykonywanych z samolotu czy satelity nie ma byłoby żadnej możliwości wykonania dokładanych map terenu czy linii brzegowej. Ponadto ujęcie czarno-białe wykonywane w podczerwieni są bardzo pomocne przy badaniach stanu roślinności oraz hydrografii danego terenu. Dzięki zdjęciom w podczerwieni można nie tylko uchwycić wszystkie cieki wodne, ale też oznaczyć miejsca uchodzenia do nich ścieków przemysłowych czy domowych. Technologia wykonywania zdjęć lotniczych pozwala nawet określić, które z roślin są na przykład zainfekowane pasożytami! Ale te korzyści to nie wszystko. Ujęcia z lotu ptaka są niezwykle pomocne w archeologii. Takie zdjęcia pozwalają na odnalezienie śladów zakopanych ruin niewidocznych z powierzchni ziemi. Takie pozostałości po starych grodach czy warowniach są często dość rozległe i spacerując po danym terenie nie sposób stwierdzić, że jest się właśnie na miejscu dawnego ośrodka życia ludzi. Dopiero na zdjęciach obejmujących spory obszar można zauważyć pewne nieregularności terenu. To właśnie dzięki fotografiom z lotu ptaka udało się odnaleźć i pokazać całemu światu tajemnicze figury w Nazca – które są widoczne tylko z dużej wysokości, podczas gdy spacerując po nich po ziemi, nie można ich w żaden sposób dostrzec.

Fotografia reklamowa – sposób na zdobycie klienta

Na co dzień otacza nas natłok różnorodnych, niekiedy przytłaczających, niezwykle kolorowych bilbordów, gazet wypełnionych reklamami, które zwracają na siebie uwagę przez urozmaicające je fotografie. Piękne modelki zachęcają nas do wypróbowania nowego szamponu lub farmy do włosów, przystojni mężczyźni puszczają do nas oko, zachęcając do założenia korzystnej lokaty w banku, czy zajrzenia do egzotycznego kurortu. Fotografia reklamowa stała się dziś potężnym bodźcem i dźwignią dla handlu. Profesjonalne wykonane zdjęcie jest w stanie sprzedać wszystko i zachęcić przeciętnego Polaka do spróbowania produktu z reklamy obejrzanej w przeglądanej gazecie. Najlepiej działają na nasz mózg żywe kolory, które przykuwają nasz wzrok i prowokują do przeczytania hasła reklamowego. Fotografia umieszczona w reklamie musi wywoływać u nas pozytywne skojarzenia i prowokować do zainteresowania oferowaną marką. Ponad połowa klientów, którzy staną się odbiorcami reklamy, najpierw skupi swój wzrok na fotografii, dlatego jest ona tak ważnym elementem dobrego marketingu produktu. Podobnie działają bilbordy, które ustawione na wysokości wzroku kierowcy, mają przyciągać swoją stroną wizualną, tu znów główne skrzypce odgrywa zdjęcie na nich umieszczone, to ono przykuwa uwagę i prowokuje do zapoznania się z teksem zamieszczonym tuż obok.

Początki fotografii portretowej na świecie

Portret jest forma pochodzącą z malarstwa, miał on na celu jak najwierniejsze odwzorowanie obiektu, który miał przedstawiać. Miał on ukazywać godność sportretowanej osoby, początkowo bowiem był on jedynie przywilejem najbogatszych. W wielu zamkach do dziś wiszą wizerunki przedstawiające zacnych przodków w iście królewskich pozach. Zanim pojawiły się pierwsze aparaty, to płótno stanowiło pierwowzór kliszy, utrwalającej osobę widzianą przez malarza. W polskiej historii znane są słynne portrety trumienne, które były odtworzeniem wizerunku osoby zmarłej. Wszystko zmienia się wraz z wynalezieniem pierwszych aparatów fotograficznych, głównie dlatego, że czas oczekiwania na zdjęcie jest o wiele krótszy, niż na profesjonalny wytwór malarza, a dodatkowo fotografia jest bardziej dostępna dla przeciętnego zjadacza chleba, który może utrwalić swój wizerunek dla potomnych. Pierwszym znanym portretem wykonanym z użyciem technik światłoczułych jest autoportret, wykonany przez pioniera fotografii, chemika Roberta Corneliusa około 1839 roku. Portret ten jest pierwszym udokumentowanym obrazem człowieka umieszczonym na kliszy fotograficznej, autor utrwalony został w pozie wyprostowanej z ręką umieszczoną za marynarką. Dopiero wraz z upowszechnieniem się fotografii, kończy się era przesiadywania w zakładach fotograficznych w ściśle określonych pozach.

error: Content is protected !!